Subscribe Us

Header Ads

Khushal Khattak

 خوشال خان خاک (13 --1313 - February February فبروري 16 1689؛ Pashto پشتو: خوشال خان خټک) چې د خوشحال بابا په نامه هم پیژندل کیږي (پښتو: خوشال بابا) یو توکمیز (پښتون) شاعر ، مشر او جنګیالی و. [2]

خوشحال خان خټک

خوشال خان خټک

زیږیدلی

می / جون 1613

اکوړه خټک ، د کابل سیمه ، مغل امپراطور (په اوسني وخت کې د نوشهره ولسوالۍ ، خیبر پښتونخوا ، پاکستان)

مړ شو

19 فبروري 1689 (عمر 75)

ډمبره ، تیره ، د کابل ولایت ، مغل امپراطور (اوسنی د خیبر ولسوالۍ ، خیبر پښتونخوا ، پاکستان)

آرام ځای

اکوړه خټک ، د نوښار ضلعه (اوس مهال په خیبر پښتونخوا ، پاکستان)

لپاره پیژندل شوی

پښتو شعر ، پښتون ملتپالنه

د پام وړ کار

Bāznāma، Swātnāma، Fazlnāma، Tibbnāma، Firāqnāma

سرلیک

د افغانستان ملي شاعر [1]

مور او پلار

شهباز خان خټک

 د مغل واکمنۍ پرمهال ، خوشحال خان کورنۍ مغلو ته خدمت وکړ چې د پښتنو جنګیالیو او نورو پښتنو قبیلو څخه یې ساتنه وکړي. د هغه د ټول عمر په اوږدو کې. وروسته له هغه چې د هغه قبیلوي مشر له دندې لرې شو او د هغه د زوی په ځای د هغه د مغل جګپوړو مقاماتو پریکړې څخه ځای په ځای شو ، خوشال خان د مغلو په وړاندې ودرید.


وروسته خوشال د ټولو پښتنو اتحاد اعلان وکړ ، او د مغل امپراتورۍ پر ضد یې پاڅون ته زور ورکړ

نشنالیزم د ژوند په وروستیو کلونو کې د شعر له لارې. خوشحال په پښتو ژبه لیکلي خو یو څه یې په فارسي کې هم لیکلي دي. خوشحال د "پښتو ادب پلار" او د افغانستان ملي شاعر ګ consideredل کیږي. [1] [3]


د خوشحال ژوند د مغل امپراتور په خدمت کې تیر شوی او په وروستي کلونو کې یې د مغل امپراتورۍ سره په زړورتیا جنګ وکړ چې د پښتنو سره یې اوسني اړیکې درلودې چې اوس مهال د افغانستان ، د خیبر پښتونخوا ایالت دی.

: د مشر په توګه د خپل مقام د بیرته ترلاسه کولو لپاره ، خوشال د مغل امپراتور اورنګزیب واکونه ننګول او په ډیرو جګړو کې یې مغل ځواکونو ته ماتې ورکړه ، نورو پښتنو قبایلو هم خوشحال خټک ته غاړه ایښې وه چې دوی یې د واحد ځواک په توګه کاروي. هغه یو مشهور نظامي جنګیالی و چې د "پښتون جنګیالي - شاعر" په توګه پیژندل شوی. د خوشحال دریځ او جنګ چلند د پښتون تاریخ او د هغه نظریاتو کې یو مهم دریځ و

 او افکار د افغانانو ایډیولوژیک او فکري ودې کې نوی پړاو رامینځته کوي. خوشحال د شعر او نثري آثارو سربیره په فارسي او عربي ژبو پښتو کې بیلابیل ژباړې هم لیکلي. [[]

 وختي ژوند

خوشحال په کال 13 1613 in یا د پښتنو د خټک قوم کې زیږیدلی و. هغه د ملک شهباز خټک زوی و چې د اکوړ اوسېدونکی و ، په مغل امپراطورۍ کې (اوس د نوشهره ولسوالۍ ، خیبر پښتونخوا ، پاکستان) کې دی.


د هغه نيکه ملک اکوارای لومړی خټک و چې د مغل امپراتور اکبر د واکمنۍ پر مهال یې له پراخ شهرت څخه خوند واخیست. اکوری له تیري (د کرک ولسوالۍ یو کلی) څخه سرای اکورا ته لاړ ، هغه ښار چې اکوارای یې تاسیس او جوړ کړی و. اکوارای د مغلو سره همکاري وکړه ترڅو د تنې د لارې ساتنه وکړي او د هغه مرستې لپاره په سخاوت سره انعام ورکړل شو.

د اکوور خیلز ، د اکووري په نوم کلی دی ، لاهم د خټک قوم کې مشهور مقام لري. د خوشحال خان خټک قوم اوس اکثره په کرک ، کوهاټ ، نوشره ، اکوړه خټک ، چیرت ، پیښور ، مردان او د خیبر پښتونخوا په نورو برخو کې ژوند کوي.


د خوشحال ژوند په دوو مهمو برخو ویشل کیدی شي - د هغه د بالغ عمر په جریان کې هغه د مغل پاچا په خدمت کې بوخت و ، او د هغه د زوړ عمر په جریان کې هغه د پښتنو د یووالي په خیال کې بوخت و.

 هغه له ماشومتوبه یو هوښیار او زړور سړی و. په جنګ کې د هغه لومړۍ دخیلتیا هغه وخت رامینځته شوه کله چې هغه یوازې 13 کلن و. د دې حقیقت سربیره چې هغه یو عالم ، مفکر ، فیلسوف او تکړه شاعر و هغه په ​​عین حال کې د خپل قوم شهزاده او مشران و.


د هغه پلرونه د 16 پیړۍ راهیسې د مغل امپراطور افسران و. د خپل پلار شهباز خان خټک تر مرګ وروسته امپراتور شاه جهان هغه په ​​41 164141 میلادي کال کې په 28. کلنۍ کې د قبیلوي مشر او منصبدار په توګه وټاکه. د شاه جهان تر مرګ وروسته د اورنګزیب سره د هغه اړیکې خرابې شوې. [5] اورنګ زیب خوشحال ونیول. په 1658 کې ، د شاه جهان ځای ناستې اورنګ زیب هغه د ګوالیر په کلا کې د محبس په توګه لرې کړ. [6] هلته هغه د یو څه وخت لپاره زنداني و او وروسته د غرونو په زندان کې تر توقیف لاندې و. کله چې بیرته راستون شو ، نو هغه ورو ورو ځان د مغل امپراتورۍ څخه جلا کړ او وروسته یې د هغه مقاومت سره پیل وکړ. د اوتیر پښتون قومونه او د هغه د خلکو په ملاتړ سره د مغلو په وړاندې سیستماتیک مقاومت پیل کړ.

د کورنۍ شالید

د خوشال نيکه ملک اکوړه خان د هغه قبيلې يو مشر و خو کله چې هغه وفات شو د هغه زوی شهباز خان خټک د خټکانو مشر شو. شهباز خان خټک د مغل په اردو کې یو مشهور عسکر و. هغه یو زړور سړی و چې د یوسفزي قبیلې په وړاندې یې ډیری جنګونه وکړل. دا زړور سړی د خوشال پلار دی. هغه د [افریدي] سره په جګړه کې هم خپله زړورتیا ثابته کړه او وروسته یې د مغل اردو سره ووییل چې هغه د تورې مینځور نوم اخیستی. خوشحال د شهباز خان خټک مشر زوی و. یوځل چې د خټکانو او یوسفزي ترمینځ جګړه وشوه په دې وخت کې خوشال یوازې دیارلس () 13) کلن و چې بیا هم هغه له خپل پلار سره پدې جګړه کې شامل شو. دا پدې مانا ده چې هغه د زیږون سره سم د تلوار مینځ کې د مشر / مشر لپاره اړین مهارت و. موږ د خوشال په یوه شعر کې د هغه د پلرونو نومونه او د هغوی ځانګړتیاوې موندلو:

لومړنۍ زده کړې

خوشحال لومړنۍ زده کړې په کور کې ترلاسه کړې. شاید پدې ورځو کې د زده کړې رسمي سیستم شتون نه درلود. له همدې امله ، بډایه او بډایه خلک په کور کې د خپلو ماشومانو ښوونې لپاره ښوونکي ګماري. د هغه پلار هم له اقتصادي پلوه خوشحال و ځکه چې هغه د مغل په اردو کې په مشهور مقام کې و. سربیره پردې ، د مغل امپراتور شاه جهان خپل پلار ته ډیره ځمکه ورکړې وه. د دې له امله هغه وکولی شو په اسانۍ سره د خپل زوی تعلیمي لګښتونه پوره کړي. له همدې امله ، هغه د ځینې ښوونکو خدمتونه هم په کار ګمارلي ترڅو خپل زوی په کور کې ښوونه وکړي. موږ د هغه د شعر له لارې دوه نومونه ولیدل. یو یې مولانا عبدالحکیم او بل یې اویس ملتاني دی. په شعر کې هغه د مولانا عبد الحکیم ستاینه د لاندې ټکو سره کوي:


مولانا عبدالحکیم د دیني او نړۍ پوهه ډاکټر دی. هغه حتی هندوانو ته هم درناوی وکړ. یو چا د هغه په ​​عمل اعتراض وکړ مګر هغه ځواب ورکړ ، تاسو نه پوهیږئ. د هرچا سره ښه سلوک د سیرت مصطفی دی (مستقیم لاره یا د دین لاره).


- خوشحال خان خټک ، سرچینه اړینه ده

خوشحال د ښکار او تلوېزیون سره ډیره مینه درلوده. پدې برخه کې ، داسې بریښي چې هغه د تعلیم په پرتله د ښکار لپاره قوي مینه لري. لکه څنګه چې هغه ، پخپله لاندې جوړه کې وايي:


د نړۍ پوهه به زما وه ، که زه د ښکار په شوق کې دخیل نه وم.


- خوشحال خان خټک ، سرچینه اړینه ده

بغاوت او د مغل امپراتوري ترمیم

د هغه پلار ملک شهباز خان خټک د جنورۍ په 4 مه on the41 on کې د یوسفزي قبیلې پرضد په قومي شخړه کې ووژل شو. د خپل پلار له مرګ وروسته ، مغل امپراتور شاه جهان هغه په ​​41 164141 کال کې په 28 28 کلنۍ کې د قبیلوي مشر او منصبدار په توګه وټاکه. جهان د هغه سلطنت ستاینه وکړه. بیا اورنګ زیب د شاه جهان زوی خپل پلار بندي کړ او د خپلو ورو brothersو د سر غوڅیدو امر یې وکړ. نو هغه تخت ته خپله لاره جوړه کړه. اورنګزیب خوشال په 5 165 arrested کې ونیول. هغه د ګوالیر په کلا کې د زنداني په توګه لرې کړ. هلته هغه د یوه بندي په توګه یا وروسته وروسته او ډیلي د غرونو په زندان کې تر توقیف لاندې تېر کړی و. وروسته هغه په ​​68 1668 in کال کې له بند څخه خوشې شو. وروسته له دې چې خوشال ته د پښتنو میشته سیمو ته د راستنیدو اجازه ورکړل شوه ، خوشال د بې دوستۍ چلند له امله مرګونی ټکان وخوړ ، هغه د مغل چارواکو او پاچا اورنګ زیب لخوا ترلاسه شو چې د هغه بې احتیاطي او یخ والي د خوشحال انګې ټپي کړې وه. هغه ویل چې ، "ما د پاچا یا امپراتورۍ د ګټو په مقابل کې کوم غلط کار نه دی کړی". مغل چارواکو هغه ته د دوی د خدمت لپاره د دعوی ورکولو لپاره په لالچونو سره خپل وړاندیز ته دوام ورکړ خو خوشال د دې ټولو وړاندیزونو په مقابل کې مقاومت وکړ او مغلو ته یې څرګنده کړه چې "ما ستاسو د ایماندارۍ ترټولو غوره کار وکړ ، ما خپل پښتانه محکوم او ووژل. د امپراتورۍ ګټو ته وده ورکړئ مګر زما خدمتونو او وفاداري ما مغل نه کړي ". د خوشحال په وینا ، هغه د غچ اخیستو لپاره له دننه څخه سوځیدلی و خو غوره یې وبلله چې غلی پاتې شي. په هرصورت ، مغل د هغه بې هوښۍ زغملو ته زړه نه ښه کوي او له همدې امله هغه یا د "دوست یا دښمن" په توګه ننګول شوی و ځکه چې د امپراتورۍ ګټې بې پرې نه پوهیدل. خوشحال پریکړه وکړه چې دښمن پاتې شي او د مغل په وړاندې د دوی جنګ او جګړو کې د دریا خان افریدي او ایمل خان مهمند سره یوځای شو. هغه ورو ورو ځان د مغل له امپراتورۍ څخه ګوښه کړ او وروسته یې له خپل مقاومت سره پیل وکړ ، هغه افغان قومونه دې ته وهڅول چې د مغل امپراتور اورنګزیب په وړاندې پاڅون وکړي. هغه د نورو پښتنو قبیلو سره اړیکه ونیوله او د خپلو خلکو په ملاتړ سره یې د مغلو په وړاندې سیستماتیک مقاومت پیل کړ. []] خوشال د مغلو په وړاندې د خټک ، مومند ، صافي او افریدي قومونو په بغاوت کې شامل شو. په مغل امپراتورۍ کې د امپراطورۍ پښتنې قبیلې د مغل لښکر زړونه ګ .ل کیدل. دا امپراتورۍ په شمال لویدیځ کې د ګواښ مخنیوی او همدارنګه د سکهانو او مراتtو پر وړاندې اصلي جنګي ځواک و. په rev 1672 in کال کې د جنګیال شاعر خوشحال تر مشرۍ لاندې پښتون پاڅون. بغاوت هغه وخت پیل شو کله چې د مغل د والي امیر خان په امر مغل عسکرو د عصري کنړ کنړ کې د صافي قبیلې یوې میرمنې د جنسي تیري او جنسي تیري هڅه وکړه. د صافي قوم ځوابي برید وکړ او سرتیری یې وواژه. دې برید غچ واخیست ، کوم چې د ډیرو قومونو عمومي پاڅون لامل شو. د مغل پاچا اورنګ زیب د صافي قومي مشرانو ته امر کړی چې وژونکي یې وسپاري. صافي ، افریدي ، مهمند ، شینواري او خټک قوم د صفي کسانو ساتلو لپاره سره راټول شوي وو چې په بدال تورن دي. د خپل واک د بیا پرځای کولو په هڅه کې ، عامر خان د اورنګزیب په امر د مغلو یو لوی لښکر د خیبر کوتل ته ورساوه ، چیرې چې اردو د قبیلیو لخوا محاصره وه او راووتله. افغان سرچینې ادعا کوي چې اورنګ زیب د ،000 40،000 Mughal Mughal مغلو سرتیرو د لاسه ورکولو له امله د شرموونکې ماتې سره مخ شوی او د والي په ګډون د څلورو تنو سره چې د تېښتې پرمهال اداره کوي. په یوه جګړه کې هغه خپل عزیز او با اعتباره ملګري ایمل خان مهمند او دریا خان افریدي له لاسه ورکړل. خوشحال د دريا خان افریدي او ایمل خان مهمند د زړه ورتوب او زړورتیا ستاینه وکړه چې په 72 1672 in کې یې په خیبر کې ټول مغل لښکر له منځه یوړ. دا دوه نږدې ملګري: "ایمل خان مهمند او دریا خان افریدي له مرګ څخه خدای پاک دوی ساتي ، هیڅکله دوی د اړتیا په وخت کې ما ناکام کړي"


له هغه وروسته پاڅون خپور شو ، او مغلانو د پښتنو په سیمه کې د خپل واک په بشپړ ډول سقوط سره مخ و. د لوی ټرنک سړک په اوږدو کې له اټک څخه تر کابل پورې د سوداګرۍ لویې لارې وتړل په ځانګړي ډول مهم وو. په 74 1674. کال کې ، وضعیت هغه ځای ته خراب شو چیرې چې اورنګزیب پخپله په اتک کې د شخصي چارچ اخیستو لپاره خیمه وهلې. د وسلو په زور ډیپلوماسۍ او بډو اخیستو ته په کتو ، مغل په پای کې بغاوت تقسیم کړ او پداسې حال کې چې دوی هیڅکله ونه کړای شول چې له اصلي سوداګرۍ لارې بهر اغیزمن واک ترلاسه کړي ، نو بغاوت تر یوې کچې ودرول شو. په هرصورت ، په مغل سرحدي سیمه کې د اوږدې مودې ګډوډۍ چې په پایله کې یې شتون درلود ډاډ ترلاسه کړ چې د نادر شاه خراسانیان ځواکونه نیمه پیړۍ وروسته د ډیلي په لاره کې لږ مقاومت سره مخ شول. [8]

مرګ او قرباني

خوشال د جنګ په جبهو کې د مغلو مقاومت ته دوام ورکړ. دا باید د یادونې وړ هم وي چې د خوشحال خان خټک زوی د "بهرام خان خټک" په نوم هم د خوشحال خان خټک دښمن شو. هغه غوښتل د قبيلې لوی مقام ونيسي او د مغل سره لاسونه يو کړي ترڅو خپل پلار ووژني. د بهرام خان لپاره کرکه د خوشحال خان خټک له شعر څخه هم انځور شوې ده. د تاریخ لیکونکو په وینا دې جنګونو د مغل امپراطورۍ بنسټونه ولړزول. خوشحال د لیرې پرتو سیمو څخه لیدنه وکړه ، د پښتنو قبیلوي مشرانو ، په ځانګړي توګه یوسفزیو سره یې وکتل ، د مغولو په وړاندې د پښتنو په لیکو کې د یووالي د راوستو لپاره له دوی سره خبرې وکړې خو په دې هڅه کې پاتې راغلی او مات زړه یې راستون کړ. د پښتنو قبایلو د اتحاد کې ناکام کیدو وروسته ، خوشال د جنګیالي په توګه تقاعد شو او په لیکلو یې تمرکز وکړ. خوشحال ډیری شعرونه د هغه د ریښو په اړه ، د هغه د قوم په اړه ، د خپل ملت په اړه او په یرغلګرو باندې د بریالیتوبونو په اړه لیکلي دي. د تقاعد څخه وروسته ، د هغه 57 زامنو د مشرتابه لپاره مبارزه پیل کړه. په عین حال کې مغلو د خوشال د نیولو یا وژلو لپاره د هغه زوی بهرام خان ته بډې ورکړې وې. بهرام د خپل پلار د نیولو لپاره له مغلو سره په ځواکونو کې شامل شو ، او مخکې لدې چې دا کار وکړي خوشحال خان د هغه دوه زامنو نصرت خان او ګوهر خان په مرسته په تیاره کې د افریدي خاورې ته وتښتي. خوشال د جمعې په ورځ ، د فبروري په 20 ، 1689 په ډمبره کې مړ شو. خلکو د هغه په ​​لټه کې شو او څو ورځې وروسته یې د هغه توره او د اس د سپکې جسد چې په پښتو کې یې "سیلاي" وباله ، سره یې د هغه مړی وموند.


بهرام ، تاسو د ساتنې هنر نه دی زده کړی

ستاسو په وخت کې تاسو مشر ته سپکاوی کړی

اوس له ځانه زما د زامنو څخه مه شمېرئ

دا د خوشحال خټک وروستی لمونځ دی


هغه د خپل مرګ دمخه غوښتل چې هغه باید په یو داسې ځای کې ښخ کړای شي چیرې چې "د مغلو اسونو د غرونو دوړې ممکن د هغه په ​​قبر راویښ نه شي." د هغه هیلې د هغه د ملګري لخوا ترسره شوې او د هغه پاتې شوني د خټک په غونډو کې د اکوړه خټک په چشمي کلي کې کیښودل شو ، چیرته چې ډیری پښتانه د هغه قبر ته زیارت کوي او زیارت کوي. د هغه قبر لیکل شوی دی: "دا افغان پا ننګ مای وټاراله توره ، ننګیالای دا زمانی خوشحال خټک یم" (مخ: "ما د افغان د ویاړ د دفاع لپاره توره پورته کړې ، زه خوشال خټک یم چې د ویاړلي عزت خاوند یم.) عمر. ") [9]


علامه محمد اقبال خوشحال د افغان ملت او افغان شانونو حکيم او تبعي (فزيک پوه) وباله. ماجر: روورټي او ځینې نور مستشرقین وايي چې خوشال نه یوازې افغان شان دی ، بلکې د ګویت او شکسپیر په شان هغه یو لوی انسان - شانز و (څوک چې سړی پیژني) اقبال خپله خوښي څرګنده کړه چې که هغه په ​​پښتو پوهیدی نو د خوشحال شعر به یې وژباړلی اردو یا فارسي.


خوشحال یو عملي سړی و. هغه د هغه ژوندانه چلند کې ټول هغه خصوصیات وښودل چې غوښتل یې په سړي کې وګوري. د پاکستان ملي شاعر علامه محمد اقبال د خوشحال په اړه وویل:


چې افغان شهناز (خوشحال خان خټک) ښه وویل ،


هغه څه وویل چې هغه څه ولیدل له هرډول احساس څخه وژغوري.

هغه د افغان ملت حکیم (فیلسوف) و.

هغه د افغان دليل معالج و.

هغه په ​​کلکه د ملت رازونه بیان کړل.

هغه وړاندیز وکړ او سم یې په خورا حکمت سره وویل.


[حواله ورکول]


په یو بل ځای کې هغه په ​​دې ټکو کې خوشال تعریف کوي:


زه قبیلوی یم او د ملت اتحاد کې ورک شوی یم.

د افغانانو نوم لوړول

زه دا ځوان سره مینه لرم څوک چې په ستورو تکیه کوي

دا د غرونو زوی هیڅکله د مغلو څخه کم نه دی

اوکمپنیشن! ایا زه کولی شم تاسو ته زما د زړه رازونه ووایم؟

خوشحال خان هغه قبر خوښوي چیرې چې د مغل د اسونو د بوټونو دوړې نشي غورځیدلی.


[10]

 د سولې او ملي یووالي لپاره مبارزه

د سولې لپاره د خوشحال مبارزه ورو ورو په ملي یووالي کې بدل شو. هغه تمه درلوده چې د هغه مبارزه به په نهایت کې په سیمه کې سوله راولي او د هغه ملت (پښتانه) به د مغل امپراتوریو په څیر آزادی ترلاسه کړي. د همدې مقصد لپاره ، هغه هڅه وکړه پښتانه سره متحد کړي له همدې امله هغه د تیاره له غرونو څخه تر سوات پورې سفر وکړ. تر یوې کچې ، هغه د پښتون نوم په پاڅون سره بریالی بریښي. هغه د دوی په اړه په لاندې جوړه کې وايي: "که زه خپله توره د مغلو په وړاندې وتړم ما ټول پښتانه نړۍ ته ښکاره کړي." هغه د خپلې قبیلې په اړه نور هم وايي چې د هغه د مبارزو له امله دوی په نړۍ کې شهرت ترلاسه کړ: "خټک د کوم ارزښت درلودونکي و (خو) ما هغوی ته په قبیلیو کې وټاکل شو".


پورتنۍ دوه ګونې دا روښانه کوي چې د خوشحال جګړه د هغه د شخصي لالچ یا دښمنۍ پراساس نه وه. د وطن د دفاع او د هغه د ملګرو د حقونو لپاره مبارزه د سولې مبارزه ده او دا یو ښه دلیل دی. هغه د خپل ژوند تر پایه د مظلومو خلکو د حقونو او د خپلې مور د آزادۍ لپاره مبارزه وکړه. په دې توګه ، د هغه ټولې مبارزې د سولې رامینځته کولو لپاره وې.

خپاره شوي کارونه

د خوشحال په شعر کې له ،000 45،000. than ډیر شعرونه دي. د ځینو تاریخ لیکونکو په وینا ، د خټک لخوا لیکل شوي کتابونو شمیر له 200 ډیر دی. د هغه ډیر مشهور کتابونه بازنامه ، د فالکنري لارښود ، سوات نوما دي ، چې د سوات ښکلې واده ته د سفر تفصیل ، فضل نومه ، د دیني او ټولنیزو دندو لپاره لاسي کتاب ، تبع نومه ، د کورني درملو ترکیبونو کتاب ، فرخ نومه ، د قلم او تورې تر مینځ خبرې اترې ، او فرق النما ، چې د اسیر کیدو پرمهال له خپل ټاټوبي څخه د جلا کیدلو غم دی. [4] ] خوشال همدارنګه په فارسي ژبه د روهی تر نامه لاندې یو شمیر غزلې او د نړۍ د فضلیت په اړه د فارسي قصیده لیکلي دي. [11]


ایچ. جی. راورټي انګلیسي کې د خټک لومړنی ژباړونکی و. د افغانانو د شعرونو څخه انتخاب (Kolkata 186262 ، کلکته) )ety شاعرانه ټوټې لري. دا په 90 1890 in م کې په لندن کې د خوشحال خان خټک له شعري ټولګې څخه د بیډلف د ژباړې له انتخابونو وروسته و. ایولین هاویل او اولاف کیرو په ګډه د خوشحال خان خټک شعرونه په 63 1963 in کال کې د پیښور له پوهنتون څخه ژباړل او خپاره کړل. بله ژباړه دا وه چې د خوشحال خان خټک لهیوان څخه د ډاکټر این مکینزي شعرونه لخوا په 65 1965 in کال کې له لندن څخه خپور شو.


دوست محمد خان کامل لومړنی پښتون عالم وو چې د خټک په اړه یې د علمي لیکو په اوږدو کې څیړنې پیل کړې. هغه دوه مهم او هراړخیز کتابونه لیکلي ، یو یې په انګلیسي کې خوشال ته د بهرني بهرنۍ لید په نامه او بل په اردو ژبه د خوشحال خان خټک په نامه په 2 195. in کې چاپ شو. دیوان - خوشحال خان خټک د ایچ .ډبلیو. بیلیو په 69 in69. کې (جیل پریس ، پیښور) ، چې د دې نسخه د برتانیا د حکومت د کارمند سلطان بخاش دراغا لخوا چمتو شوې وه. په دې وروستیو کې د هغه شعر بیا ژباړل شوی دی. [12] [13]


د اکتوبر په 2002 کې ، د خوشحال ، خوشال خان ، د افغانستان جنګیالي شاعر او فیلسوف په اړه یو کتاب خپور شو. دا د پښتني کلتوري ټولنه او د اسلام آباد / راولپنڈی پښتو ادبی ټولنه لخوا سپانسر شوې. کتاب د یو وتلي لیکوال او عالم غني خان خټک لخوا لیکل شوی ، چې د ادبي او کلتوري ټولنو رامینځته کولو او د پاکستان په پلازمېنه ، اسلام آباد کې د پښتو ادبی او فرهنګی فعالیتونو د شهرت لپاره شهرت لري. د کتاب اهمیت پدې کې دی چې دا په انګلیسي کې خوشال لومړی کتاب دی. د خټک په اړه موجود لیکل شوي مواد ډیری په پښتو ، فارسي یا اردو ژبو دي. که څه هم مستشرقانو تل په خپلو موندنو کې خټک ته اهمیت ورکړی دی مګر دوی هیڅکله د خوشحال خان مفصل ژوند کیسه نه ده وړاندې کړې.


غني خان خټک د خان په اړه درې نور کتابونه په اردو ، پښتو او بل په انګلیسي کې لیکلي دي چې د هغه په ​​پخواني کتاب "خوشحال خان افغان جنګیالي شاعر او فیلسوف" کې یوه اصلاح شوې نسخه ده. په اردو کې کتاب ، چې په 2009 2009. in کې چاپ شوی دی - خوشحال خان افغان ملي شاعر او فلاسفر د خوشحال د فلسفي افکارو پراخه پوښښ ورکوي. د لیکوال پښتو کتاب خوشحال د ننګیال او سردار په لټون کې ننګیال ، هیرو او سردار ، خپلواک ، په اړه د هغه افکار دي. کتاب په in 2011 in in کال کې خپور شو. د خوشحال په اړه په خپله وروستۍ هڅه کې ، "خوشال ، ژوند ، افکار او معاصر پښتون" ، چې د March 2014 March March کال په مارچ کې خپاره شوي ، د انګلیسي لوستونکو د ګټې لپاره د لوی خان د وخت او ژوند وړاندوینه ده. په افغانستان ، پاکستان او هاخوا کې


شاعري اډیټ

دیوان (نږدې 16000 جوړه جوړه)

صحبت او بدان: یو اوږد آیت د انسان د بدن رنځپوهنه پورې اړه لري.

تبت نوم

فضل نوم: د مذهبي وړاندیز سره معاملې.

د سوات نوم: د سوات درې ته د هغه د سفر بیان.

فرخ نوم: د قلم او تورې تر منځ خبرې.

فارق نومه: د مغل په داخلي او جلاوطنۍ کې د ورځو بیان.

سوات نوم

نثر ایډیټ

باز نوم: د هغه د هاکونو ساتلو په اړه مفصله مطالعه.

تورجومه هادیه: د فقه حنفیہ مختلف اړخونه تشریح کوي.

آینه: په فقه کې د عربي کتاب یوه پښتو ژباړه.

بایز: د ژوند یادونه.

زانزیری: د لنډ مهاله اصولو سره معاملات.

دستار نامه: د رهبر په څرنګوالي کې څرنګوالی

نرخونه

"پښتون نوم عزت او ویاړ معنی لري that د دې ویاړ له لاسه ورکول ، د افغانستان کیسه څه ده؟ یوازې په توره کې زموږ خلاصون دی." [] 14]

"زه د هغه سړي څخه کرکه کوم چې د عزت له مخې خپل ژوند ته لار نه ښیی. د" عزت "کلمه ماته لیونۍ کوي." [15]

"خپله توره وباسئ او یو څوک ووژنئ ، چې وایی پښتون او افغان یو نه دی! عربان په دې پوهیږي او رومیان: افغانان پښتانه دي ، پښتانه افغانان دي. [16]

میراث ایډیټ

د خیبر پښتونخوا په کرک ، پاکستان کې د خوشحال خان خټک په نوم یو پوهنتون شتون لري. [17] د اورګاډي خدمت ، خوشحال خان خټک ایکسپریس هم د هغه په نوم نومول شوی دی. علامه اقبال هغه ته د خوشحال خان کی وصیت په نوم شعر وقف کړ [18]

 دا هم وګوره

نازو توخي

رحمان بابا

احمدشاه درانی

نوشهره


  1. ماخذونه

 مورګینسټیرن ، جی. (1960). "خوشحال خان - د افغانانو ملي شاعر". د شاهي مرکزي آسیا ټولنه ژورنال. 47: 49–57. doi: 10.1080 / 03068376008731684.

 "خوشحال خان خټک - د جنګ سالار او شاعر". د اصلي څخه آرشیف په 24 اګست 2007 کې.

 بینټینګ ، ایرن (2003). افغانستان: کلتور ځمکې ، خلک او کلتورونه. د کربټري خپرولو شرکت. مخ. 28. ISBN 0778793370. د فبروري په 2013 کې ترلاسه شوی.

 سټیفن سپیرل. کلاسیک دودونه او عصري ماناګانې

 پوهانه د ساګار کټوزي په واسطه

 "afghanan.net". www.afghanan.net.

 "په کوټلا محسن خان کې کلتوري روزنه". د اکتوبر څخه 27 د اکتوبر په 2009 کې آرشیف شوی.

 په قبیلوي پاڅون کې تکراري نمونې NEWS 17 فبروري 2008. د 20 فبروري ، 2008 ترلاسه شوی

 "afghanan.net". www.afghanan.net.

 "د علامه اقبال شاعري کلام علامه محمد اقبال: (بالجبر- 160) خوشحال خان کی وصیت". د 10 می 2018 راټول شوی.

 فرهادي ، راوون (1970 1970 1970.). خوشحال خان خټک: د اسلام پوهنغونډ 2. سي - جی ، ټوک 1 ، برخې 1–2. د برل آرشیف. مخ. 72. د 2013 کال د مارچ په 1 نیټه ترلاسه شوی.

 "شاعري :: خیبر.اورج". www.khyber.org. د 10 می 2018 راټول شوی.

 خوشحال خان خټک (د ګندهارا تمدن لوی نښه) ، شاعر: خوشحال خان خټک ، ژباړن: هیدي ایشیخوکا (په پاکستان کې د جاپان سفارت سیاسي دفتر) ، 68: پی پی ، بیه: لیست شوی ندی ، په پان ګرافکس (پرایټټ) لمیټډ کې چاپ شوی. ، اسلام آباد.

 علي ، سلیم حسن (2007). د سولې پارکونه: د محافظت او شخړې حل (انځور شوی ایډ.) MIT پریس. مخ. 291. ISBN 978-0262012355. د جون په 7 د 2013 ترلاسه شوی.

 احمد ، اکبر (2013). د پښتون اقتصاد او ټولنه (روټیو بیارغونه): په قبایلي ټولنه کې دودیز جوړښت او اقتصادي پراختیا. روټوال مخ. 92. ISBN 978-1136598906. د جون په 7 د 2013 ترلاسه شوی.

 د خوشحال خان خټک له خوا د "افغانانو د لیوالتیا" راښکته کول؛ د thul مې پیړۍ په افغاني شعر کې د سي.

 "خوشحال خان خټک پوهنتون ، کرک - KKKUK - رسمي ویب پا .ه". د KKKUK رسمي ویب پا .ه. د 10 می 2018 راټول شوی.

 فرویلچ ، انیټ (د اګست 2019) د علامه اقبال شاعري کلام علامه محمد اقبال: (بال جبریل--160)) خوشحال خان کی وصیت. ISBN 9783030226565. 30 می 2020 کې اخیستل شوی.

Post a Comment

0 Comments